Ece Saruhan
HABER TÜRK – Ece Saruhan
12 Aralık 2013
İnsanlığın ceketi mi Arturo Ui’ninki mi?
BAZI oyunlarla ilgili izlenimlerimi yazarken, klavyenin tuşlarına dokunan parmaklarım
değil kalbim oluyor; kalbim büyük bir coşku ve huzurla parmaklarımda atıyor. Tıpkı şu an
olduğu gibi… Bu yazının her satırında Bertolt Brecht’in yazdığı ‘Arturo Ui’nin Önlenebilir
Tırmanışı’ adlı oyunu Yücel Erten’in çevirisi ve Ümit Aydoğdu’nun rejisiyle sahneye
taşıyan Tiyatro Adam’a teşekkür var. Seyirciye “Kişilerin yoktur bir önemi, çerçevedir
var eden o dönemi. Siz de görün resmi değil, onu içine alan çerçeveyi” diye seslenen
oyun; kenar bir mahalle çocuğu olarak doğan ve yükselmek için kanı, şiddeti, vahşeti
hayatının merkezine koyan Arturo Ui’nin ona değen herkesi de kirleten kirli hikâyesi
üzerinden faşizmi sorguluyor. 1929 dünya ekonomik krizinin ABD’de yarattığı darboğaz,
büyük şirketlerin arasında çıkar savaşı yaratıyor. Oyuna gelerek suçlu durumuna düşen
bir belediye başkanı aklanmak için Chicago’lu gangster Arturo Ui’den zoraki yardım
alıyor. Arturo Ui’nin tırmanışı ile Hitler’in iktidara yürüyüşünü birleştiren oyun, gerçeğin
zorbalıkla sıvandığı bir düzene elini, kolunu, vicdanını, ruhunu kaptıranların içine
düştükleri zifiri karanlığı tüm çıplaklığıyla gözler önüne seriyor.
SU GİBİ PERFORMANSLAR
Oyunun hikâyesi ne kadar kirliyse, sahnelenişi o kadar temiz. Aşkın Şenol, Ayça
Koyunoğlu, Berk Yaygın, Çetin Kaya, Deniz Özmen, Fatih Koyunoğlu, Gökhan Azlağ
ve Neslihan Arslan’dan oluşan 8 kişilik oyuncu kadrosunun tamamının performansları
su gibi duru. Yaklaşık 36 farklı kişiyi dönüşümlü olarak canlandırmakla kalmıyor, kendi
seslerini kullanarak akapellayla oyunun müziklerini de yapıyorlar. Barış Dinçel şahane
bir dekor hazırlamış oyun için. Hem dekor, hem kulis niteliğinde. Oyuncular yine Dinçel’in
imzasını taşıyan kostümlerini sahnede değiştiriyor. Bu sayede oyunun ara geçişleri
hızlanıyor, temposu hiç düşmüyor. Tertemiz bir çeviri, tertemiz bir reji ve oyuncular
arasındaki uyum ve sinerji… Şimdiden rahatlıkla söyleyebilirim; ‘Arturo Ui’nin Önlenebilir
Tırmanışı’ sezonun en iyilerinden biri…
BU ‘ÖNLENEBİLİR’ BİR TIRMANIŞ
Oyunda Arturo Ui beyaz üzerine siyah çizgili bir ceket giyiyor. “Değdiği herkesi
kirleten bir adam” dedim ya girişte; o ceket oyun sırasında tüm oyuncular tarafından
giyiliyor. Faşizm böyle bir şey işte; korktukça, sustukça, göz yumdukça dalga dalga
yayılıyor. İnsanın üzerinden insanlığın ceketini çıkarıyor. Bu noktada dikkatinizi oyunun
adındaki ‘önlenebilir’ kelimesine çekmek ve yazımı oyundan bir replikle “Kalkın ey
insanlar dik durun, haykırın tüm gücünüzle bitsin bu kanlı oyun” diyerek bitirmek
istiyorum. Arturo Ui’nin o kefen beyazı ceketi daha kaç kişinin sırtına geçecek bilmiyorum
ama tiyatronun o ceketi asla giymeyeceğini, susmayacağını, özgürlüğünden taviz
vermeyeceğini, düzenin kuklası olmayacağını adım gibi biliyorum. Bu sayede kendimi
güçlü ve güzel hissediyorum. “Yürek dilsiz olunca dil de susarmış” diye bir replik vardı
oyunda. Yüreğine, diline sağlık Tiyatro Adam’ın! Oyun, 19 ve 26 Aralık’ta Ortaköy Afife
Jale, 24 Aralık’ta ise Moda Sahnesi’nde; biletler Biletix’te. Kaçırmayın!
YABANCI KALMA